Einfuhring in die Lernpsychologie des Ernachsenenalters.

Auteurs

  • C.F. Paneren van

Samenvatting

I^et thema van dit boek is ongetwijfeld belangrijk. Hoewel'^ge tijd terecht de klacht werd gehoord, dat de leerpsychologie vrijwel uitsluitend op onderzoek met volwassenpensen was gebaseerd (voor zover niet met ratten werdpëxperimenteerd) waren deze volwassenen toch altijdvolwassenen, nl. studenten. Hoe leerprocessen^invloed worden door het ouder worden was uit dit expe"mentele onderzoek niet af te leiden, zelfs niet voor leefUdsgroepen vanaf 30jaar. Lowe stelt terecht, datjuist in^rband met de grote toename in scholing en vormings"^ogeJijkheden ook vooroudere volwassenen een studiede zijne gewenst is. Een tweede bezwjuu" van het boek is de betoogtnuit. De^nrijver hanteert bijzonder vaak de citatenmethode,om bijv. een begrip als 'leermotivatie' of'leeractivi" te bepalen (beide komen in het boek nogal vaak terPRike, ook al omdat de auteur hierover zelf geëxperimen«erd heeft), worden citaten van tal van auteurs gegevenaaruit natuurlijk een aanzienlijke diversiteit van opiniesaar voren komt. Löwe laat de citaten echter niet volgen^por een grondige analyse van de naar voren gebrachte'^'es, maar komt meestal na wat heen en weer schrijvenp een weinig heldere, globale, koolengeitsparendeconclusie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp