De relevantie van het historisch-pedagogische onderzoek voor de pedagogische wetenschappen. Commentaar bij de discussie in het Nederlandse taalgebied.
Samenvatting
Onderhavig artikel bestaat uit twee delen. In eeneerste gedeelte M'ordt de discussie uit het Nederlandse taalgebied (Nederland, Vlaanderen enZuidAfrika) met betrekking tot de theoretische conceptie van de historische pedagogiek chronologischgeanalyseerd. Daaruit blijkt dat de aandacht inhoofdzaak naar het probleem van de relevantie vanhet historischpedagogische onderzoek en naar devraag van zijn plaatsbepaling (behoort het tot depedagogiek of tot de geschiedenis) is uitgegaan. Bijde behandeling van dit punt wordt terloops naarde gepaste onderzoeksdomeinen, vragen en methoden gezocht. Het tweede gedeelte laat de auteur toe zijn eigen positie binnen de grenzen van degevoerde discussie te bepalen. Voor hem biedt hethistorischpedagogische onderzoek een breed spectrum van mogelijkheden: met behulp van historischeonderzoeksmethoden bestudeert men er het terreinvan de opvoeding, en dat kan zinvol zijn, zowelWanneer naar gelang van de omstandigheden eeneerder historische als een eerder pedagogischevraagstelling de richting aangeeft.