Values Education in de USA

Auteurs

  • P.L. Plas der van

Samenvatting

'Values Clarification' (L. Raths c.s.) en 'Values/moraldevelopment' (L. Kohlberg c.s.) zijn al meer dan tien jaarde belangrijkste Amerikaanse stromingen op het gebiedvan Values Education. Beide willen de leerlingen gevoeligmaken voor waarden en morele kwesties door hierover inde klas te laten nadenken en praten. Als zodanig houden zijeen alternatief in voor onderwij sleersituaties waarin waarden en normen zonder verdere overdenking via de school,de leerkracht of de leerstof worden overgebracht.In Nederland neemt de belangstelling voor dit gebiedtoe: enkele boeken uit de Values Clarification bewegingzijn vertaald, er is diskussie over het werk van Kohlberg,scholen formuleren doelstellingen in deze richting e.d. EenProjekt dat zich sinds enkele jaren op dit gebied bezighoudtis S.V.O.projekt 0312 'Waardenontwikkeling'. Hoewelhet Projekt uitgaat van de waarderingstheorie van Hermans zijn binnen de gehanteerde konseptie van waardenontwikkeling en het daarop gebaseerde lesmateriaal veelideeën uit bovenstaande stromingen terug te vinden. Hetonderzoek van het projekt betreft met name de vraagwelke leerkrachtgedragingen effektief zijn tijdens onderwijsleersituaties gericht op waardenontwikkeling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel