Uniciteit van het Kind; een antropologisch, pedagogisch en wetenschappelijk probleem.

Auteurs

  • A.A. Klinkers

Samenvatting

Het onbevredigende in deze aanpak is voor mij, dat hetin deze bundel, ondanks de vraagstelling, volledig ontbreekt aan bijdragen met betrekking tot het fundament datten grondslag ligt aan uitspraken over uniciteit. De uniciteitis een van de thema's bij uitstek waarbij een kennistheoretische discussie gevoerd kan en moet worden. Het gaathier immers om een concept dat, meer dan andere concepten, de controverse tussen nomothetische en idiografischekennis (verwerving) tot uitdrukking brengt. De 'werkbaarheid van het begrip uniciteit' is geen kwestie van welwillen en/of niet kunnen, maar is bovenal een kennistheoretisch probleem. Alhoewel het boek als ondertiteldraagt: 'een antropologisch, pedagogisch en wetenschappelijk probleem' en mijn hoop in dit opzicht gevestigd wasop 'uniciteit als wetenschappelijk probleem' blijkt dit 'wetenschappelijk' in het boek ineens de betekenis van 'methodologisch' te hebben.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Uniciteit van het Kind; een antropologisch, pedagogisch en wetenschappelijk probleem. (2023). Pedagogische Studiën, 56(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16223