De sociale opvoeding van de toekomstige onderwijzers in de Belgische opleidingsinstituten van 1842 tot 1884

Auteurs

  • A. Bosmans-Hermans

Samenvatting

Een diploma van onderwijzer verwerven betekende voor een afgestudeerde niet alleen dat zijnbekwaamheid tot onderwijzen gelegitimeerd werd,maar ook dat hij zou gaan behoren tot een groep vanberoepsbeoefenaars aan wie de samenleving eenbepaalde waardering toekende en van wie ze eenaantal typische gedragingen verwachtte. Dat detoekomstige onderwijzers gedurende hun opleidingsperiode leerden wat Vcin hen binnen het klas enschoolleven werd verwacht, ligt nogal voor dehand.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De sociale opvoeding van de toekomstige onderwijzers in de Belgische opleidingsinstituten van 1842 tot 1884. (2023). Pedagogische Studiën, 55(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16293