Specialisatie of geen specialisatie in de opleiding tot onderwijsgevende in het basisonderwijs?

Auteurs

  • S.A.M. VEENMAN

Samenvatting

In het zgn. rapport Lochern UI wordt voor de nieuweopleiding leraren basisonderwijs een specialisatievoor het jongere kind en voor het oudere kindvoorgesteld.Hiertegen zijn recentelijk bezwaren ingebracht.Een van deze bezwaren wordt op zijn houdbaarheidbekeken door enige gegevens over het onderwijzente overleggen.1. InleidingDit artikel wil niet meer zijn dan een bescheidenbijdrage in de recentelijk ontstane diskussie over devraag of het wenselijk is in de nieuwe opleidingleraren basisonderwijs specialisaties aan te brengenvoor het geven van onderwijs aan het jongere en aanhet oudere kind. Ten behoeve van een juisteachtergrond van de diskussie zal eerst een samenvatting worden gegeven van de voorstellen in deze vande werkgroep die belast is geweest met hetontwerpen van een opleiding voor de nieuwebasisschool, en de gehanteerde argumenten. Vervolgens zullen een drietal uitspraken wordenaangehaald die deze voorstellen afwijzen of erenigszins terughoudend tegenover staan. Een vandeze afwijzende uitspraken is voor mij aanleidinggeweest om dit artikel te schrijven. Door hetvermelden van enkele onderzoeksgegevens wil ik bijde aangehaalde afwijzing wat kanttekeningen plaatsen. Zijdelings zal ook even gewezen worden opontwikkelingen in het buitenland.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Specialisatie of geen specialisatie in de opleiding tot onderwijsgevende in het basisonderwijs?. (2023). Pedagogische Studiën, 55(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16294