De organisatie van de cognitieve activiteit en de optimalisering van het ondei-wijsleerproces

Auteurs

  • P.J. GALPERIN

Samenvatting

Het volgende, door Nadja Louwerse vertaaldeartikel werd ons door Prof. Gal'perin (Moskou) terbeschikking gesteld. Het berust op een door hem opeen conferentie te Perm' (Ural) gehouden voordracht, en werd in 1974 gepubliceerd. Het is zijnmeest recente publikatie over zijn onderwijsleertheorie, en bevat een aantal nieuwe uiteenzettingen.Omdat Gal'perins theorie zich in het Nederlandsetaalgebied in grote belangstelling verheugt, leek hetons bij uitstek gewenst dit artikel, waarin uitwerkingen en veranderingen worden beschreven die deauteur in zijn theorie heeft aangebracht, voor delezers van Pedagogische Studiën in onverkorte vormtoegankelijk te maken. Wij zijn ons ervan bewust, dat het artikel ook mèt die noten nog een aantal moeilijke plaatsen bevat.Nadja Louwerse, die binnenkort voor een studieperiode naar Moskou vertrekt, hoopt deze in een nieuwgesprek met Prof. Gal'perin op te helderen, en metname toelichting op enkele bijzonder abstractepassages te krijgen in de vorm van concretevoorbeelden. Zo mogelijk zal ze hierover volgendjaar in P.S. berichten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De organisatie van de cognitieve activiteit en de optimalisering van het ondei-wijsleerproces. (2023). Pedagogische Studiën, 55(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16318