Onderwijsresearchdagen 1978: een eerste lustrum

Auteurs

  • H. Lodewijks

Samenvatting

Ongeveer een jaar geleden eindigde Wim Nijhof zijnbespreking van de Onderwij sresearchdagen 1977 in dezekroniek met de woorden: 'De onderwijsresearchdagenzouden meer brede thema's kunnen aandragen ofonderzoeksthema's ter diskussie kunnen stellen, om demaatschappelijke relevantie van hun werk met maatschappijvertegenwoordigers te kunnen doorspreken. (...)We moeten afwachten of het lustrum in Utrecht in 1978meer biedt'.Een recordaantal van 660 deelnemers kwam 22 en 23maart naar de Utrechtse Uithof, al of niet om te zien ofNijhofs verwachting (voornemen?) zou uitkomen. Nu deORD in Utrecht hun eerste lustrum volmaakten, ligt het bijde bespreking van de laatste uitgave nogal voor de handom ook de voorliggende periode in de beschouwingen tebetrekken. Hebben zich in die vijf jaren ontwikkelingenvoorgedaan die op de inrichting van de ORD van invloedzijn geweest? Mijns inziens is dat zeer zeker het geval. Deonderwijsresearchdagen zijn sinds 1974 zówel naaromvang, éls naar karakter sterk veranderd. Ook de definiëring van de doelgroepen waarop de ORDzich richt, is duidelijk veranderd. In oorsprong zijn deORD gedacht als een breed forum voor onderzoekers; deORD zouden onderzoekers van onderwijs in de gelegenheid moeten stellen ideeën uit te wisselen over recent doorhen uitgevoerd en min of meer afgesloten onderzoek,teneinde de kwaliteit van toekomstig onderzoek teverbeteren. Deelnemers aan de ORD bleken echter algauw niet exclusief tot de onderzoekersgroep gerekend tekunnen worden. Ook gebruikers van onderzoek, ondef'wijsontwikkelaars, Innovatoren en beleidsfunctionarisse"gaven door hun aanwezigheid, en soms door hun bijdrag«'blijk van hun belan^telling voor de onderwijsresearch "JNederland (en België). Dit had voor de ORD nogal wat togevolg: De nadruk die aanvankelijk op het recente fj'afgesloten karakter van onderzoek werd gelegd, verdwefvoor een belangrijk deel; ook referaten over onderzoek "Jde maak of in ontwikkeling, alsmede bijdragen oV«onderwijsontwikkelings en innovatiewerkzaamhed^werden toegelaten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp