Geprogrammeerde Instructie of Tekst + Vragen? Een vergelijkend onderzoek van een aantal systematisch gevarieerde vormen van schriftelijke instructie
Samenvatting
Dit boek behandelt het promotieonderzoek van deschrijver, het zoeken naar en vergelijkend onderzoek vanverschillende vormen van programmering van schriftelijke leerstof. De schrijver zegt zelf, dat de aanleiding tot dit onderzoekdateert uit de nadagen van de g.i., waarvan de teruggang inde zestiger jaren reeds zijn beslag heeft genomen. Depublikatie van het feitelijke onderzoek is aanzienlijkvertraagd, maar juist de laatste jaren zien we eenoplevende belangstelling voorde vormgeving van schriftelijke instructie, t.g.v. de toenemende nadruk op differentiatie in het onderwijs. Dit kan men volmondig onderschrijven. Maar ook de g.i. in engere zin heeft nog voldoendebelangstelling, ook al ligt het hoogtepunt ver achter ons.Het is veeleer zo, dat nu de roes van de g.i. voorbij is,men beter in staat is tot een grondige evaluatie daarvan tekomen, om te bezien welke waardevolle elementenbehouden kunnen worden. Dit geldt evenzeer voor de g.i.als dat dat heeft gegolden voor de audiovisuele media,door de schrijver, in navolging van anderen, geplaatst inrespektievelijk de tweede en eerste fase in de onderwijstechnologie.