Onderzoek van onderwijsdoelstellingen vanuit een kurrikulumtheoretisch perspektief
Samenvatting
In dit artikel wordt de problematiek van onderzoek en onderwijsdoelstellingen aan de orde gesteld vanuit een kurrikulumtheoretisch kader. De stelling wordt geponeerd dat doelstellingenon'l^noek, opgevat als het inventariseren, ordenen,°^Palen en evalueren van ondenvijsdoelstellingen'^^t behulp van empirische methoden alleen, het^^vaar loopt het objekt van onderzoek in tweeërlei"Plicht in te perken: a) gezien de kontekst van het^^i'rikulum waarin onderwijsdoelstellingen funktiowordt gepleit voor het entameren vanjelstellingenonderzoek waarin ook relaties van de^l^^lstellingen met de overige komponenten van het^'^i'rikulumtheoretisch kader worden opgenomen, b)^^Zien de eigen aard van onderwijsdoelstellingen alsInspraken over datgene wat het geval behoort te zijn'^'^'oarden) wordt gewezen op het belang van het"Pnemen en ontwikkelen van methoden ter legimitevan onderwijsdoelstellingen voor een theoretische benadering van het kurrikulum.