Onderzoek van onderwijsdoelstellingen vanuit een kurrikulumtheoretisch perspektief

Auteurs

  • I.R.M. Gerris

Samenvatting

In dit artikel wordt de problematiek van onderzoek en onderwijsdoelstellingen aan de orde gesteld vanuit een kurrikulumtheoretisch kader. De stelling wordt geponeerd dat doelstellingenon'l^noek, opgevat als het inventariseren, ordenen,°^Palen en evalueren van ondenvijsdoelstellingen'^^t behulp van empirische methoden alleen, het^^vaar loopt het objekt van onderzoek in tweeërlei"Plicht in te perken: a) gezien de kontekst van het^^i'rikulum waarin onderwijsdoelstellingen funktiowordt gepleit voor het entameren vanjelstellingenonderzoek waarin ook relaties van de^l^^lstellingen met de overige komponenten van het^'^i'rikulumtheoretisch kader worden opgenomen, b)^^Zien de eigen aard van onderwijsdoelstellingen alsInspraken over datgene wat het geval behoort te zijn'^'^'oarden) wordt gewezen op het belang van het"Pnemen en ontwikkelen van methoden ter legimitevan onderwijsdoelstellingen voor een theoretische benadering van het kurrikulum.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek van onderwijsdoelstellingen vanuit een kurrikulumtheoretisch perspektief. (2023). Pedagogische Studiën, 55(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16325