Hedendaagse theorieën over het leesproces en de structuurmode voor aanvankelijk lezen, deel 1
Samenvatting
dit artikel worden de achtergronden belicht van de^'''Uctuurmethode voor aanvankelijk leesonderwijsy Wordt deze geconfronteerd met enkele heden'^lagse theorieën over het leesproces. Met name^^prdt aandacht besteed aan informatievenver'^Ssmodellen en psycholingidstische theorieën,^'racht wordt aan te geven in hoeverre er relaties^^legd kunnen worden tussen het leesproces bij de^^oefende lezer en de doelstellingen van het'Aanvankelijke leesonderwijs. Vervolgens wordt de"gungssituatie van het lezen lerende kind gewaarbij de ontwikkeling van het psycholinf^istische bewustzijn wat meer op de voorgrond^'ordt geplaatst. is ongeveer twintig jaar geleden dat de termstructuurmethode' voor aanvankelijk lezen werd®^'ntroduceerd (Cesariiis, 1958). Toen werd de^■^vachting uitgesproken dat de tegenstelling/^ssen globiuilmethoden en analytischsynthetische^k^thoden geleidelijk vrijwel geheel zou verdwijnen,^^n synthese tussen deze twee soorten methoden^""d aangeduid met de naam structuurmethode op^ond van de volgende twee redenen: 1) Bij een^''gelijke methode zal van begin af aan bewust en