Behandeling van een schoolfobie, een gevalsbeschrijving
Samenvatting
Vanuit het project 'Onderwijs en Sociaal Milieu'werd een meisje van 9 jaar en II maandenbehandeld voor een schoolfobie en vervolgens vooreen vorm van scheidingsangst. De gehele behandeling werd uitgevoerd door een paraprofessional diewekelijks supervisie op het project ontving. Debehandeling van de schoolfobie startte vanuit eenklassiekgedragstherapeutische benadering via systematische desensitisatie in vivo en ging vervolgensover op een operantgedragstherapeutische benadering. De scheidingsangst werd met een vorm vansystematische desensitisatie in vivo behandeld. Het project Onderwijs en Sociaal Milieu (O.S.M.)tracht reeds een aantal jaren in twee wijken inRotterdam de school en leersituatie van kansarmekinderen te verbeteren. Een aantal activiteiten vanhet project O.S.M. is er op gericht om opvoedershulp te verlenen bij gedragsproblemen van kinderenop school of in het gezin. (Magito en Jongeneel 1977;Magito en Constandse, 1978). Voor deze hulpverlening wordt als uitgangspunt een werkmodel gehanteerd, dat organisatorisch als een viertrapsmodel kanworden gekenschetst en dat inhoudelijk op deoperante gedragstherapie is gebaseerd (Tharp enWetzel, 1969).