Hedendaagse theorieën over het leesproces en de structuurmethode voor aanvankelijk lezen, deel 2

Auteurs

  • J.J.C. Mommers

Samenvatting

Gedachten en ideeën werden rechtstreeks overgebracht door afbeeldingen, zonder tussenkomst van de gesproken taal. Het was louter een beeldtaal,enerzijds gemakkelijk te begrijpen was, maar dieanderzijds vrij beperkt was in haar mogelijkheden als^onimunicatiemiddel. Een volgende, belangrijke^jap was, dat gesproken woorden werden voorgepeid of aangeduid met tekens (pictogrammen ofppgrammen). Hierdoor werden de gebruiksmoge"Jkheden van het schrift aanzienlijk uitgebreid, maargeheugen werd in sterke mate belast, omdat voorWoord een bepaald teken moest worden®?memoriseerd. Tensotte werden schriftsystemen'tgevonden waarvan de basiselementen spraak^anken representeerden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Hedendaagse theorieën over het leesproces en de structuurmethode voor aanvankelijk lezen, deel 2. (2023). Pedagogische Studiën, 55(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16335