Op bergwandeling met Klauer

Auteurs

  • C.E. Vervoort

Samenvatting

Goede conceptuele analyses zijn nooit weg, zelfs niet in een tijdschrift met een uitgesproken empirische oriëntatie zoals 'Pedagogische Studiën'. Hetveelvuldig ge en misbruikte begrip '(on)gelijkheidvan onderwijskansen' blijkt aan een dergelijke analyse toe te zijn, gezien het feit dat binnen enkele jarenvanuit verschillende gezichtshoeken pogingen zijnondernomen tot begripsverheldering te komen. Omslechts enkele voorbeelden te noemen: in hetzelfdejaar, 1975, waarin Matthijssen in een artikel over'Sociale ongelijkheid van onderwijskansen' tot eenvijftal verschillende definities van 'gelijke kansen'komt, publiceert Coleman een artikel 'What isMeant by 'an Equal Educational Opportunity',waarin hij exact eenzelfde onderscheid aanbrengt alsKlauer in zijn artikel, nl. tussen 'equality of inputschool resources' en 'equality of results of schooling'.'

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel