De relaties tussen technisch lezen en begrijpend lezen op twee leeftijdsniveaus

Auteurs

  • W. Danhof
  • L. Smelt
  • A. Wissel der van

Samenvatting

In dit onderzoek zijn de relaties nagegaan tussentechnisch lezen en begrijpend lezen op twee leeftijdsniveaus (leerjaren 3 en 6).Technisch lezen wordt omschreven als het vormenvan woorden en eventueel zinnen met behulp vanvrijwel uitsluitend fonologische en morfologische informatie. Dit proces van analyseren en synthetiseren van letters en woordfragmenten tot woordengaat aan de betekenisontlening vooraf. Bij de gevorderde lezer is het technisch lezen geautomatiseerd;de lezer leest direkt naar betekenis en zal optimaalgebruik maken van syntactische en semantische informatie in de tekst.Technisch lezen en begrijpend lezen gaan zichverzelfstandigen. Op grond van deze visie zijn eentweetal hypothesen geformuleerd.1. Technisch lezen is in de lagere leerjaren voorwaarde voor begrijpend lezen;2. Inde hogere leerjaren is begrijpend lezen minderafhankelijk van technisch lezen en wordt meerbepaald door taalbegrip.Technisch lezen is gemeten met behulp van deEenminuuttest van Brus en Voeten (1973) en deLeesvaardigheidstest van Wiegersma (1971). Voorbegrijpend lezen is gebruik gemaakt van de Stilleestoet s van Bakker (1972); taalbegrip is gemeten doormiddel van de Grammatikaleanalysetest van VanGeert (1977), de subtest Overèenkomsten van deWISC en de subtest Verbale absurditeiten van deStanfordBinet. Het onderzoek vond plaats in enkelederde en zesde klassen van een drietal lagere scholen in Groningen (n =169).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De relaties tussen technisch lezen en begrijpend lezen op twee leeftijdsniveaus. (2023). Pedagogische Studiën, 55(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16343