Enkele aspekten van een interdisciplinaire Onderwijskunde

Auteurs

  • A. Bülte
  • H.H. Tillema

Samenvatting

Dit artikel wil een bijdrage leveren aan de diskussiede ontwikkeling naar een interdisciplinaireOnderwijskunde. Het geeft een overzicht van deAchtergronden van het verschijnsel en omschrijvingen van het begrip interdisciplinariteit. Verder^knaleert het een aantal aspekten die bij deOntwikkeling naar een interdisciplinaire onderwijs^unde problematisch lijken. Vervolgens wordt één van deze vragen, namelijk de("'■flag op welke aspekten van het wetenschapsbedrijf'Interdisciplinariteit kan aangrijpen, voor de ontwikkeling van de interdisciplinaire ondenvijskiinde^ader uitgewerkt. Daarbij gaat het om theorievor'^ing, onderzoek, onderwijs en om de bestuurlijke'^''Sanisatie. Bij de ontwikkeling naar een interdisciplinaire wetenschap spelen deze aspekten een rol en^en kan zich niet tot één van deze aspektenoeperken. Dit laatste lijkt een van de grootste^iMkelblokken voor de vormgeving van de interdis'^Iplinaire onderwijskunde. Overigens is er bij debeschouwingen van uit gegaan, dat een interdisci"{{inaire onderwijskunde vorm krijgt binnen de''^ciplinaire organisatie van de huidige universitaire'^''Uktuur. Tenslotte wordt een perspektief geschetst■a.v. de oplossing van de gesignaleerde problemen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Enkele aspekten van een interdisciplinaire Onderwijskunde. (2023). Pedagogische Studiën, 55(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16346