'Assessing teacher effectiveness'

Auteurs

  • F.F. Dekkers
  • A. Verhoeven
  • N. Verloop

Samenvatting

De konferentie werd ingeleid door Yoloye (Nigeria). Inzijn lezing zette hij uiteen dat, voorafgaande aan debeantwoording van de effektiviteitsvraag, een drietalsubvragen gesteld moet worden: 'What is the teacherexpected to do; What is he trained to do; What is heequipped to do'? Gekonstateerde diskrepanties in deantwoorden tussen deze subvragen kunnen (in elk geval inveel ontwikkelingslanden, maar zeker niet alleen daar!)verhelderend werken bij het zoeken naar oorzaken vaneffektiviteitsproblemen. Aan de hand van het voorbeeldvan de onderwijzer in de rurale gemeenschap in eenontwikkelingsland lichtte hij vervolgens toe op welke wijzede verwachtingen die de gemeenscha van een leerkrachtheeft in betrekkelijk korte tijd drastisch kunnen veranderen. Als hulpmiddel bij de beoordeling van het leerkrachtgedrag pleitte hij voor het opstellen van profielen van"ideaal" observeerbaar leerkrachtgedrag, vnl. geïnspireerd door (modifikaties van) het interaktieanalyseschema, waarbij overigens niet werd aangegeven op welkewijze deze profielen tot stand moesten komen. Vervolgenswerden enkele resultaten gepresenteerd uit onderzoek dataan de universiteit van Ibadan is uitgewerkt. Alsvoornaamste oorzaak van de geringe toepasbaarheid vande onderzoeksresultaten op dit gebied werd het ontbrekenvan een 'theory of Instruction' genoemd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel