Een evaluatie-onderzoek naar het effekt van vier funktietrainingsprogramma's

Auteurs

  • J.H. Vries de
  • J.G.W. Hammes

Samenvatting

Vier funktietrainingsprogramma's werden op huneffekt getoetst op 3 schooltypen: de kleuterschool, inde eerste klas van het Lager Onderwijs en op deL.O.M.school. De programma's hadden betrekking op de volgende funkties:1. analyse van komplexe figuren en figuurachtergrondrelaties;2. het diskrimineren van het schema der ruimtelijkekoördinaten;3. informatiewinning uit volgordeeffekten;4. de intermodale koppeling van auditieve en visuele waarneming.Twee van deze funkties (1 en 2) blijken trainbaarop de 3 schooltypen. Eénfunktie (4) blijkt trainbaarin de eerste klas van het Lager Onderwijs en deL.O.M.school. Bij één funktie (3) werd geen trainingseffekt gemeten op enige der drie schooltypen.Door middel van een vragenlijst en gesprekken metleerkrachten werd nagegaan wat hun mening wasover de inhoud, vorm en werkbaarheid van de4trainingsprogramma's. Als opinie kwam naar voren dat de trainingsprogramma's aansloten bij degekonstateerde moeilijkheden van het kind, maardat inpassing van de trainingsprogramma's in hetlesrooster moeilijkheden opleverde. Door middelvan een analyse van de programma's zelf werdensuggesties gedaan voor de verbetering van trainingsprogramma's.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een evaluatie-onderzoek naar het effekt van vier funktietrainingsprogramma’s. (2023). Pedagogische Studiën, 54(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16431