Een onderzoek naar de efifekten van het 'Leaming to think' programma van Thelma Thurstone

Auteurs

  • W. Dijkstra
  • M. Delgorge

Samenvatting

Een gedeelte van het 'Learning to think' funktietrainingsprogramma van Thelma Thurstone werdgeëvalueerd met behulp van een pretestposttestkontrolegroep design.Vijftien kinderen van MLKscholen en 39 kinderenvan LOMscholen werkten een jaar met het rode enblauwe boek. Eenzelfde aantal kinderen uit beideschooltypen, gematcht op leeftijd, milieu en sexemet de experimentele groep, fungeerde als kontrolegroep. De gebruikte pre en posttests lagen op hetterrein van de intelligentie, het lezen, het rekenen ende ruimtelijkkonstruktieve ontwikkeling. Kovariantieanalyse (met de pretest als ko variabele) gafgeen duidelijk positieve resultaten te zien. De internevaliditeit van het onderzoek werd bevredigend gevonden. Gepleit wordt voor een andere aanpak vanonderzoek naar trainingsprogramma's en leermiddelen. Op het Pedologisch Instituut te Rotterdam verzamelt en katalogiseert men reeds geruime tijd funktietrainingsprogramma's. Een van de meest aantrekkelijkeonder deze programma's leek het 'Learning to think'programma van Thelma Thurstone (1948, 1969,1972). Het programma zou voor alle intelligentiefaktoren een gerichte training bieden, en er was een testaan verbonden, de PMA K1 test, die als in enuitstap test dienst kon doen. De vraag rees of ermogelijkheden waren om het programma te vertalenen de Nederlandse bewerking meer systematisch teevalueren. Binnen het Pedologisch Instituut (PI)"berden pedagogen gepolst om mee te werken aanhet uitproberen van het programma. Daarnaastleefde binnen de Amsterdamse werkgroep van het

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een onderzoek naar de efifekten van het ’Leaming to think’ programma van Thelma Thurstone. (2023). Pedagogische Studiën, 54(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16432