Het aanleren van deel-geheel relaties in het aanvankelijk rekenonderwijs

Auteurs

  • E.M.H. Assink
  • N. Verloop

Samenvatting

In dit artikel wordt een onderzoek beschreven,waarin geprobeerd werd door middel van een korteexperimentele kursus de prestaties van kinderen vaneen tweede klas basisschool te verbeteren bij hetoplossen van redaktieopgaven.De algemene hypothese waarop deze kursus berustte dat de leerlingen in het algemeen bij hetoplossen van deze opgaven niet zozeer faalden opgrond van de tekstkomponenten, dan wel op grondvan het niet of niet voldoende doorzien van demathematische struktuur die aan de opgaven tengrondslag ligt. Wij beperkten ons tot optel enaftrekopgaven en beschouwden, in navolging vanMikulina, het inzicht in de deelgeheel relaties alsfundamenteel voor het leren uitvoeren van dezeopgaven. De kursus moet dus gezien worden als eenpoging inzicht in deze deelgeheel relatie bij tebrengen. De klas werd in 3 gematchte groepen verdeeld;groep A kreeg het programma aangeboden, waarbijvoortdurend gebruik werd gemaakt van lettersymbolen in plaats van cijfers (dit omdat wij vermoeddendat dit de leerlingen zou dwingen zich op de deelgeheel relaties zèlf te richten, eenvoudig omdat er'niets te rekenen' valt); groep B kreeg het programma met gewone cijfersymbolen; groep C fungeerde als kontrolegroep en ging verder met hetgewone rekenprogramma.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het aanleren van deel-geheel relaties in het aanvankelijk rekenonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 54(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16437