De ontwikkeling van een vakdidactiek leesonderwijs voor 12-16-jarigen aan de lerarenopleiding

Auteurs

  • H. Lentz
  • I. Randoe

Samenvatting

Het artikel beschrijft de ont\\'ikkeling van een vakdidactiek betreffende het leesonderwijs voor tweedoelgroepen: studenten op de 'Nieuwe Leraren Opleiding' en leerlingen in de leeftijd van 1216 jaar.Wij gaan er vanuit, dat het ondenvijs aan a.s.leraren dezelfde elementen moet bevatten als hetonderwijs aan hun a.s. leerlingen.Het gaat in leerprocessen o.i. om het ontwikkelenvan gedrags en denklumdelingen door middel vanactiviteiten van de lerende, die aanvankelijk meergestructureerd worden door de leraar maar die eengroeiende autonomie van de leerling beogen. Inzicht van de student in de bepalende factoren vanzijn leerproces zal hem helpen bij de leerlingen dedesbetreffende factoren te onderkennen en als gegevens te beschouwen ten behoeve van het beslissingsproces, dat een ondenvijsleerproces mede is.Terlouw en Kooreman noemen dit het verdubbelingsprincipe; men hoort ook wel over 'dubbele bodem' spreken.' Het artikel geeft het programma weer van een blok 'Teksten op School' en 'Leerstofontwikkeling'voor4ejaarkistudenten Nederlands aan d'Witte Leli. Het is een poging tot integratie van vakonderwijsen onderwijskunde. Wij hebben daarbij de lijn opgepakt die mens en maatschappijvernieuwende onderwijsdoelen aangeven, door te werken met begrippen als weerbaarheid en activiteit van de leerling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De ontwikkeling van een vakdidactiek leesonderwijs voor 12-16-jarigen aan de lerarenopleiding. (2023). Pedagogische Studiën, 54(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16438