Foutenanalyse en constructie van afleiders voor meerkeuzevragen: een empirisch onderzoek

Auteurs

  • E. Corte
  • A. Verkens

Samenvatting

De redactie van afleiders voor meerkeuzevragenstelt de itemschrijver voor een aantal problemen. Indit artikel wordt een empirisch onderzoek beschreven dat uitgaat van de idee dat bepaalde van dezeproblemen adequaat opgelost kunnen worden doorfoutenanalyse in het proces van itemredactie teintegreren. De volgende conclusies komen hierbijnaar voren.1. Ervaren itemschrijvers zijn voldoende in staat omonderscheid te maken tussen leerdoelen waarvoor, bij instrumentalisering in meerkeuzevraagvorm, relatief veel afleiders kunnen wordengeconstrueerd en leerdoelen waarvoor dit minderhet geval is. 2. Om zo reëel mogelijke afleiders te redigeren, ishet nuttig de items eerst in openvraagvorm aande leerlingen voor te leggen teneinde een fouteninventarisatie door te voeren, welke als basiskan fungeren voor de redactie van de afleiders.Deze stellingname steunt niet alleen op de empirische bevindingen maar ook op theoretischeoverwegingen in verband met het remediëren vantekorten bij de leerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Foutenanalyse en constructie van afleiders voor meerkeuzevragen: een empirisch onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 54(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16440