Ontwikkeling en evaluatie van de minikursus: Het organiseren van zelfstandig leren

Auteurs

  • S. Veenman
  • J. Heeringa,

Samenvatting

Dit artikel geeft een verslag van de bewerking enevaluatie van de door het Far West Laboratory forEducational Research and Development ontwikkelde minikursus Het Organiseren van ZelfstandigLeren.Bewerking en evaluatie heeft plaatsgevondenvoor de voortgezette scholing van leerkrachten.Aan de evaluatiestudie hebben 23 leerkrachtenvan 4 basisscholen en 28 leerkrachten van 8 scholenuit het voortgezet onderwijs deelgenomen. De uitkomsten van de geanalyseerde gegevensvan de 51 leerkrachten laten zien dat na de kursus devaardigheden die betrekking hebben op het bepalenvan de zelfstandigheid van de leerling en op hetopstellen van leerkontrakten meer en beter wordentoegepast dan voor de kursus. In dit opzicht blijkentussen de leerkrachten uit het basis en voortgezetonderwijs nauwelijks verschillen te bestaan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ontwikkeling en evaluatie van de minikursus: Het organiseren van zelfstandig leren. (2023). Pedagogische Studiën, 54(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16441