Bespreking van en kommentaar op het boek 'Naar een nieuwe basisschool?'.

Auteurs

  • P. Appelhof

Samenvatting

I. Het onderzoek; de konklusiesVan Hilten brengt in zijn boek een verslag van eenonderzoek naar de 'innovatiebereidheid' van leerkrachtenvoor de integratie van kleuterschool/basisschool.Onder innovatiebereidheid verstaat hij de positievehouding (attitude) van de leerkracht t.o.v. de voorgesteldevernieuwingen op het terrein van de integratie.Op grond van een literatuurinventarisatie op het terreinvan de integratieproblematiek (tot 1972!) noemt hij eenaantal integratieaspekten die 'als nieuw' worden ervarenen nog dienen te worden opgelost. De geanalyseerdeaspekten, knelpunten van de integratieproblematiek zijnbij hem even zo veel onderwerpen van onderzoek.Voor deze integratieaspekten heeft hij 70 uitsprakenopgesteld waarop de leerkrachten een antwoord kondengeven.Het belangrijkste gedeelte van het onderzoek tracht deattitude van de leerkrachten t.a.v. de integratie vast testellen. Daarnaast werden o.m. gegevens over persoonsvariabelen en school variabelen verzameld.De onderzoeksformulieren werden verzonden aan eenrepresentatieve steekproef van 5(X) hoofdleidsters, leerkrachten Ie klas, hoofden van scholen en 54 leerkrachtenvan landelijke experimenteerscholen.De response bedroeg 50% verwerkbare antwoorden van222 hoofdleidsters, 274 Ie klas leerkrachten, 250 hoofdenvan scholen en 31 leerkrachten van experimenteerscholen. Op grond van een literatuurinventarisatie op het terreinvan de integratieproblematiek (tot 1972!) noemt hij een aantal integratieaspekten die 'als nieuw' worden ervarenen nog dienen te worden opgelost. De geanalyseerdeaspekten, knelpunten van de integratieproblematiek zijnbij hem even zo veel onderwerpen van onderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Bespreking van en kommentaar op het boek ’Naar een nieuwe basisschool?’. (2023). Pedagogische Studiën, 54(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16443