De struktuur van de school-en-studie-vragenlijst onderzocht in het perspectief van de mogelijkheden tot het opzetten van begeleidingsprogramma's

Auteurs

  • B.W.G.M. Smits
  • Th.C.M. Bergen

Samenvatting

De School en Studie Vragenlijst (S.S.V.) werdvoor onderzoeksdoeleinden afgenomen hij eenMAVOlHAVOjVWOgroep en bij een groep leerlingen van het LHNO.Het doel van het onderzoek was onder meer nate gaan of de S.S.V. voldoende gedifferentieerdeinformatie geeft om mede daarop hegeleiding vanleerlingen te haseren. De analyses wezen uit, datde suhtests en ook de komhinaties van sid^tests totblokken niet voldoende onafhankelijk van elkaarwaren. Bij klusteranalyse bleek, dat er in feite slechtséén kinster naar voren kwam. De belangrijkstebijdrage tot dit kinster leverden de blokken Motivatie en Zeljkoncept. Opvallend was, dat de omvangrijke subtest Studiegewoonten nauwelijks gerepresenteerd werd. Tussen de klusterscore enrapportcijfers bleek enige samenhang te bestaan.Gekonkludeerd werd, dat gezien de samenhangfussen de suhtests en het gemis aan theoretischkader een eenduidige interpretatie van de testresultaten in hoge mate wordt bemoeilijkt. Als theoretisch model voor de blokken Motivatie en Zeljkoncept wordt gewezen op het bestaan van kognilieve motivatietheorieën. De mogelijkheid van gedijferentieerde begeleiding van leerlingen opgrond van de S.S.V. lijkt gezien deze resultatentwijfelachtig.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De struktuur van de school-en-studie-vragenlijst onderzocht in het perspectief van de mogelijkheden tot het opzetten van begeleidingsprogramma’s. (2023). Pedagogische Studiën, 54(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16444