Mediatie-therapie op de kleuterschool
Samenvatting
Volgens het model van de mediatietherapie werd opeen kleuterschool een leidster begeleid n.a.v. hetgedrag van een probleemkind. Na enige observatiein de klas door de auteurs, werd de probleemstellingenigszins gewijzigd. Vanaf dat moment heeft deleidster alle observaties verricht en het gehele programma uitgevoerd. Ze werd 1 uur per week begeleid. Na 50 dagen behandeling waren alle aangemelde problemen (die reeds gedurende /V2 jaarbestonden) verdwenen. Van symptoomsubstitutie isniets gebleken. Wel traden er een aantal positieve generalisatieeffecten op. Reeds gedurende een aantal jaren poogt het projectOnderwijs en Sociaal Milieu (O.S.M.) in een tweetalwijken in Rotterdam de school en leersituatie vankansarme kinderen te verbeteren om zo hun milieuspecifieke achterstand te verminderen. Hiertoewordt en werd een aantal 'stimulerings'programma's ontwikkeld en uitgevoerd, bestemdvoor zowel de kleuter als basisscholen. Een aantalprogramma's zijn inhoudelijk volledig op het onderwijs gericht, maar het project biedt de scholen ookeen aantal 'onderwijssteunende' activiteiten aan.Eén van die activiteiten is een vorm van huisbezoekbij gezinnen waarvan vermoed wordt, dat de thuissituatie een nadelige invloed uitoefent op het schoolpresteren van het kind.