Klankonderscheiding in zinvolle en zinloze woorden in het voorbereidend leesonderwijs

Auteurs

  • E.J. Kappers
  • H. Scholten

Samenvatting

We gaan in een onderzoek na of kleuters die oefenenin het onderscheiden van klanken in woorden ditgemakkelijker leren als het oefenmateriaal uit zg.'zinloze' i.p.v. zinvolle woorden bestaat. McNeil enStone (1965) kwamen tot die conclusie na een doorhen verricht onderzoek.Ons onderzoek is opgezet met drie instructievarianten die naar leerinhoud hetzelfde zijn, maarverschillen in onderwijsmethode. De eerste variantis een gemodificeerde replicatie van het genoemdeonderzoek van McNeil Stone.Het onderzoek is ook uitgevoerd met een in hetonderwijs meer gebruikelijke methode (zingen) eneen op de theorie van Gal'perin gebaseerde handelingsmethode.De conclusies uit alle drie varianten zijn gelijk. Alle(experimentele) groepen die oefeningen ontvangenboeken signifikante vooruitgang in tegenstelling totde controlegroepen. Bij geen van de gevolgde onderwijsmethoden is ersignifikant verschil tussen de groepen die oefendenmet zinvolle dan wel zinloze woorden.Kleuters die geoefend hebben in Het herkennen vanklanken in z.g. 'zinloze' woorden identificeren diedus niet gemakkelijker in zinloze of zinvolle woordendan de kleuters die oefenden met zinvolle woorden.Deze conclusie t.a.v. de Nederlandse taal is in strijdmet het onderzoeksresultaat van McNeil en Stone(1%5) t.a.v. de Engelse taal.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Klankonderscheiding in zinvolle en zinloze woorden in het voorbereidend leesonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 54(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16451