Leentje, Lotje en de Lange Lindelaan, bespiegelingen over verkeerseducatie en verkeersveiligheid

Auteurs

  • H.H. Molen der van
  • J.A. Michon

Samenvatting

öc bedoeling van dit artikel is de lezer een indruk teSeven hoe wij als (verkeers)psychologen de verkeersediicatieprohleniatiek met betrekking tol Jongekinderen benaderen en welke vormen van onderzoekonzes inziens een nnttige bijdrage kannen leveren opdit gebied. Er worden vier bronnen van misverstand ge"oemd, die nog veel voorkomen bij de huidige^Kinpak van het verkeersonderwijs: een onjuisteSchatting van de mentale ontwikkeling, verontacht^(iming van het verschil tussen kennis en gedrag, eendiscrepantie tussen het aangeleerde en de aange'''offen werkelijkheid en de irrelevantie van wat^^'ordt aangeleerd. De auteurs pleiten eiroor dat de^'i'rkeerseducatie meer dan tot nu toe wordt gebaseerd op een grondige taakanalyse aan de hand vanobseiratie, e.xpositie en ongevallenstudies,die wordt getoetst op principes van wat een kindP'iychologisch wel en niet kan. Zo'n taakanalyse zal"lede de leerdoelstellingen nweten bepalen en kan''cliting geven aan een .systenuitische ordening hierin een opklinunende graad van p.sychologische^'(»nple.xiteit.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leentje, Lotje en de Lange Lindelaan, bespiegelingen over verkeerseducatie en verkeersveiligheid. (2023). Pedagogische Studiën, 54(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16461