Onderzoek naar het beoordelings- en attributiegedrag van leerkrachten

Auteurs

  • B.W. Smits
  • P.G.A. Aquarius

Samenvatting

In een gesimuleerde beoordelingssituatie werd aanleerkrachten van het derde en het vierde leerjaar vanhet basisonderwijs gevraagd, de prestaties vanleerlingen te beoordelen. Naast informatie over hetprestatieverloop werden tevens gegevens verstrektover de begaafdheid en motivatie van de leerlingen.De helft van de leerkrachten beoordeelde deprestaties in de rol van verantwoordelijke leerkracht,de andere helft in de rol van neutrale waarnemer.Gevraagd werd verder aan te geven hoe zij zich zelfzouden beoordelen, waarbij zij zich dienden teverplaatsen in de situatie van de leerlingen. Tot slotwerd verzocht aan wie of waaraan zij dachten dat deresultaten voornamelijk dienden te worden toegeschreven. Ook bij het toeschrijven aan de oorzaken van deprestaties bleek, dat er bij de leerkrachten van enige'egobeschermende' en 'egoverheffende' tendenties sprake was. Het achteruitgaan en het laagblijven van de prestaties werd meer aan de leerling danaan de leerkracht toegeschreven. Stijging en het opniveau blijven van de prestaties werd in vergelijkingmet het achteruitgaan en het laagblijven van deprestaties vaker aan de leerkracht toegeschreven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek naar het beoordelings- en attributiegedrag van leerkrachten. (2023). Pedagogische Studiën, 54(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16462