Pedologie: de aanzet tot de experimentele pedagogiek in België, ca. 1895-1914

Auteurs

  • M. Vroede

Samenvatting

De aanzet tot de experimentele benadering vanpedagogische en didactische verschijnselen, waar tenemen tegen het eind van de 19de eeuw, heette inBelgië, zoals elders in het Franse en Engelsetaalgebied, de pedologie. De traditionele pedagogiek werd als nietwetenschappelijk afgewezen. Hetkind moest wetenschappelijk worden bestudeerd,d.w.z. met onderzoeksmethoden zoals in de natuurwetenschappen. Op die wijze zou een nieuwe enbetrouwbare pedagogiek ontstaan en daaruit ookeenverantwoordepedagogischepra.xis.De ontwikkeling van de pedologie en haar toepassing in de praxis(pedotechniek) stelden een reeks problemen, dievooralsnog niet werden opgelost: terminologie,ojbakening van het onderzoeksterrein, ontwikkelingvan onderzoekstechnieken, toepasbaarheid vanonderzoeksresultaten, voorlichting van de beroepsopvoeders. De e.xperimentele aanpak opendeechter nieuwe perspectieven, zowel wat gehandicapte als wat normale kinderen betreft.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Pedologie: de aanzet tot de experimentele pedagogiek in België, ca. 1895-1914. (2023). Pedagogische Studiën, 54(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16466