Bijdragen tot de begripsvaliditeit van enkele leestoetsen m.b.t. de begrippen technisch en begrijpend lezen

Auteurs

  • M. Zwarts

Samenvatting

Van enkele leestoetsen die gebruikt worden in deeerste klas van het basisonderwijs is nagegaan of deprestaties verklaard kunnen worden vanuit dekonstrukts technisch lezen en hegrijpend lezen.Daartoe zijn deze toetsen vergeleken met enkeletoetsen die vrij intensief onderzocht zijn.Van de begripsvalide toetsen is door middel vanstruktuuronderzoek nagegaan op welke wijzekonstrukts en toetsskores samenhangen.Wij komen hierbij tot de vraag of de begrippenbegrijpend en technisch lezen in de eerste klas in hetleesgedrag zijn te onderscheiden. In de eerste klas van het basisonderwijs zijn eenaantal toetsen in gebruiic voor technisch of begrijpend lezen (zie van Lijf, 1971). In het kader van hetD.A.L.onderzoek (S.V.O.projekt 0204, Appelhof1976, 1977) is onderzoek verricht naar de begripsvaliditeit van enkele van deze toetsen. Het betreft deEénminuuttest voor technische leesvaardigheid(Caesar, 1970), Begrijpend lezen / (van Calcar,Teilegen en van Soest, 1970). óe Klassikale toets nahet tweede deeltje van de methode 'Caesar' (S. A.C.,1972) en de KriteriunUoets na het vierde deeltje vande methode 'Caesar' (S.A.C., 1974). De Eénminuuttest voor technische leesvaardigheid zal inhet vervolg worden aangeduid als de Eénminuuttest (Caesar).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Bijdragen tot de begripsvaliditeit van enkele leestoetsen m.b.t. de begrippen technisch en begrijpend lezen. (2023). Pedagogische Studiën, 54(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16468