'Management' Aspecten van het vraagstuk van de 'Educational Change' in de U.S.A., deel 1

Auteurs

  • C.J.M.H. SOURKN

Samenvatting

Reeds geruime tijd houdt men zich in de VerenigdeStaten bezig met het zoeken naar oplossingen voorde zeer ernstige moeilijkheden, welke men opheleids, hestiinrs en beheersniveau ondervindt ophet terrein van het primair en secundair onderwijs inde ruim 20 grootstedelijke gebieden, met eenmiljoen of meer inwoners. Over dit omvangrijke encomplexe vraagstuk van de zg 'Urban ediication'is, in het kader van de herdenking van het 200jarigbestaan van de U.S.A., aldaar in het najaar van1976 een internationaal Seminar gehouden.Als een van de Nederlandse deelnemers heeft deheer Souren, ouddirecteur van de Stichting voorOnderzoek van het Onderwijs (S.V.O.), een artikelvoor ons blad samengesteld over de opgedaneeiraringen en bevindingen bijzijn nadere kennismaking niet het Amerikaans onderwijs. Zijn aandachtwas, gedurende de gemaakte studiereis, voornanielijk gericht op de numaging van de aanpassing envernieuwing van het onderwijs. In het artikel dal hierover handelt, heeft deschrijver onderscheid gemaakt tussen enerzijds hetonderwijs in de grootstedelijke regionen en anderzijds in de staat Utah, het land van de Mormonen,waar hij in Seminarverband ook enige tijdverbleef. Bovendien zijn door hem enkele vergelijkingen gemaakt op punten van beleid, bestiuir enbeheer van onderwijsveranderingen tussen deU.S.A., in het bijz.onder de staat Utah, en de sitiuitiein ons land.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

’Management’ Aspecten van het vraagstuk van de ’Educational Change’ in de U.S.A., deel 1. (2023). Pedagogische Studiën, 54(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16470