De keuze van moderne vreemde talen als eksamenvak onder de mammoetwet (II)

Auteurs

  • J.F.M. Claessen

Samenvatting

In een eerder gepubliceerde bijdrage over het SVOonderzoek naar 'de determinanten van de keuze vanmoderne vreemde talen als eksamenvakken opMAVO, HAVO en VWO^) is het aanbod van descholen aan eksamenvakken en aan begeleiding beschreven. Er werd vastgesteld, dat de scholen MAVO, HAVO en VWO hun leerlingen allerminst de vrije hand laten bij het samenstellen vaneksamenpakketten. In dit artikel wordt de keuzevan eksamenvakken belicht vanuit de leerlingen.Binnen het raamwerk van door de wet en door descholen geboden mogelijkheden staat de leerlingvoor de opgave een keuze van eksamenvakken temaken. Daarbij moet hij of zij laveren tussen deSkylla van een te sterke binding aan gerichtheid,kapaciteiten en belangstelling en de Charybdis vante weinig bewegingsvrijheid na het behalen van heteindeksamen. Dat een dergelijke keuze een grootstuurmanschap vraagt op een leeftijd van 1416 jaar,zal door de meeste lezers niet worden betwijfeld. Als pendant van de dataverzameling bij de scholenzijn ook de leerlingen benaderd met een enquête.In de vragenlijst, die klassikaal in één lesuur werdafgenomen, kwam een veelheid van onderwerpenaan bod zoals persoonsgegevens, samenstellingvakkenpakket, oordeel over eksamenvakken, attitudes t.a.v. de moderne vreemde talen. De respondenten waren ± 7500 leerlingen van rond 400scholen. Het betrof leerlingen uit de hoogste klassenvan MAVO3 (leerjaar 3), MAVO4 (leerjaar 4),HAVO neerjaar 4 en 5), HAVOafdelingen aanPedagogische Akademies (leerjaar 4 en 5), Atheneum (leerjaar 5 en 6) en Gymnasium (leerjaar 5en 6). De leerlingenenquête geeft een vrij gedetail

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De keuze van moderne vreemde talen als eksamenvak onder de mammoetwet (II). (2023). Pedagogische Studiën, 53(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16555