Karakteristieken van het Eindhovense computerondersteund onderwijssysteem

Auteurs

  • E.J.W.M. Hees van

Samenvatting

Aan de Technische Hogeschool Eindhoven is in deperiode van mei 1973 tot mei 1975 een geautomatiseerd systeem voor ondersteuning van geïndividualiseerd onderwijs ontwikkeld. Dergelijke systemenworden in het algemeen aangeduid met de naamComputer Managed Instruction (CMI), dit in tegenstelling tot z.g. Computer Assisted Instruction (CAI)of computer gestuurde onderwijssystemen (zie hetartikel van B. Camstra 'Computer Gestuurd Onderwijs: Onderzoek in Nederland'' in Pedagogische Studiën 1973,10. In een CAlsysteem krijgt elke leerlingindividueel onderwijs aan een computerterminal. Al hetinstruktiemateriaal is in de computer of randapparatuur opgeslagen. Het CAlsysteem toetst de voortgangvan de leerling en geeft hierover terugkoppeling aan deleerling, zoekt de gewenste volgende instruktieblokken, meestal op grond van de resultaten van de leerlingin de vorige blokken, houdt de gegevens van de leerlingen bij en verzorgt een of andere vorm van kursusevaluatie. In een CMIsysteem is geen instruktiemateriaal opgenomen. Een CMIsysteem verzorgt inhet algemeen dezelfde funkties als een CAlsysteem,de instruktie of studie vindt echter buiten het systeemplaats. De leerlingen worden getoetst over grotereblokken en op grond van de resultaten wordt de leerling verwezen naar studiemateriaal buiten het systeem

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Karakteristieken van het Eindhovense computerondersteund onderwijssysteem. (2023). Pedagogische Studiën, 53(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16556