Een bijdrage tot de ontwikkeling van een differentiatiemodel voor het moedertaalonderwijs in de Sovjetunie

Auteurs

  • C. Parkeren

Samenvatting

Dit artikel geeft een overzicht van het onderzoek vande Russische onderwijspsycholoog Èujkov op het gebied van de differentiatie in het moedertaalonderwijs.Èujkov heeft een methode ontwikkeld om het moedertaalonderwijs aan te passen aan de individuele verschillen tussen de leerlingen. Met behulp van het begrip 'leergeschiktheid' heeft hij trachten na te gaan inwelke opzichten de leerlingen qua leerstijl van elkaarverschillen. Met het oog hierop heeft hij de leergeschiktheid in een groot aantal componenten ingedeeld.Op basis van deze indeling onderscheidt hij verschillende typen leergeschiktheidsstructuren, waarbij hetonderwijs aangepast zou kunnen worden. Het artikel,dat gebaseerd is op een aantal publicaties van Èujkov,wordt besloten met een kritische beschouwing. Er is de laatste jaren een toenemende belangstellingontstaan voor gedifferentieerd onderwijs (vgl. o.a.De Koning 1973, 1974). DiflFerentiatie in het onderwijs veronderstelt echter, dat men weet in welke opzichten de leerlingen verschillen. Dit levert uiteraardde nodige moeilijkheden op. De Russische onderwijspsycholoog 2ujkov heeft voor dit probleem eenmogelijke oplossing gevonden, die in dit artikel uitvoerig besproken zal worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een bijdrage tot de ontwikkeling van een differentiatiemodel voor het moedertaalonderwijs in de Sovjetunie. (2023). Pedagogische Studiën, 53(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16557