Opvoedkunde en opvoedkundig onderzoek

Auteurs

  • S.D. Fokkema

Samenvatting

Diverse opvoedkundigen beklagen zich al jaren overhet feit, dat over de fundamentele uitgangspuntenen terminologie van de opvoedkunde geen overeenstemming bereikt wordt, en dat het empirischonderzoek veel te weinig van de grond komt.De klachten lijken gerechtvaardigd, zeker als mende situatie in de opvoedkunde vergelijkt met deongeveer even oude en verwante discipline van depsychologie. Echter enig optimisme kan ontleendworden aan de opbloei van de nadrukkelijk alsinterdisciplinair gekenmerkte onderwijskunde. Onderwijskunde richt zich overigens op een opvoedkundige context en vertoont naar zijn onderzoekmodel beoordeeld grote verwantschap met hetpedagogisch onderzoek. Dat het de onderwijskundebeter vergaat dan de opvoedkunde ligt o.m. aan eenomstandigheid, die wij i.v.m. de straks te besprekenstelling B9 zullen vermelden. Tegenover het tekortaan opvoedkundig onderzoek staat het gegeven, datopvoedkundige dissertaties nogal eens een sterktheoretische en wijsgerige inslag hebben. 1. In enkele recente opvoedkundige (of agologische)verhandelingen worden langs speculatieftheoretische weg stellingen over opvoeding en opvoedkunde ontwikkeld, die zich niet laten verenigenmet gangbare opvoedingsactiviteit, noch metcondities die noodzakelijk zijn voor de uitbouwvan opvoedkunde en opvoedkundig onderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel