Een handelingsmodel voor (a.s.) leerkrachten uitvoeren en reguleren van het onderwijzen

Auteurs

  • H.J. Kooreman

Samenvatting

Voor het begeleiden van (a.s.) leerkrachten werd eenhandelingsmodel voor het onderwijzen ontworpen datoriënterend en integrerend moet werken voor de (a.s.)leerkracht.Vanuit de (a.s.) leerkracht gezien is het een uitvoeringsmodel. Op basis van kennis en ervaring(LiOinformatie), leerlingeninformatie en een potentieel repertoire van ingrepen moet geëvalueerd enbeslist worden welke 'ingreep' in de gegeven situatiede beste is. In het model worden kategorieën vaningrepen onderscheiden die gerelateerd zijn aan eendoor ons opgesteld model van het leren. Vanuit het gezichtspunt van de begeleider is het eenreguleringsmodel. Oriënteren, kontroleren, motiverenen 'reïnforcen' zijn de principes die hem hierbij tendienste staan. Reguleren moet plaatsvinden totdat de(a.s.) leerkracht zichzelf kan reguleren. De onderwijskundige heeft dan zijn doel bereikt. Hij heeftzichzelf overbodig gemaakt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een handelingsmodel voor (a.s.) leerkrachten uitvoeren en reguleren van het onderwijzen. (2023). Pedagogische Studiën, 53(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16560