Ph. Kohnstamm en L. S. Vygotskij over de relatie: cognitieve ontwikkeling en onderwijs

Auteurs

  • 1.L.S. Vygotskij

Samenvatting

Wij zien dat de laatste jaren de betekenis van hetonderwijs voor de cognitieve ontwikkeling weermeer in de belangstelling komt. Niet alleen in dewetenschappelijke Hteratuur, maar ook op studiedagen en conferenties van scholen valt herhaaldemalen de naam Vygotskij als het gaat over bijvoorbeeld onderwijsvernieuwing.Vygotskij heeft zijn opvattingen over de relatiecognitieve ontwikkeling en onderwijs in verschillende pubhkaties uiteengezet (o.a. Vygotskij 1935).Recentelijk zijn deze opvattingen nog eens weergegeven door Van Parreren (1973).Maar ook dichter bij huis en ongeveer gelijktijdigmet Vygotskij heeft Ph. Kohnstamm zijn opvattingen over de relatie cognitieve ontwikkeling enonderwijs laten horen (Kohnstamm 1932, 1932 a,1936). Hoewel Kohnstamm zich niet zo explicietuitlaat als Vygotskij, is één ding echter duidelijk:beiden zien onderwijs als noodzakelijk voor de cognitieve ontwikkeling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ph. Kohnstamm en L. S. Vygotskij over de relatie: cognitieve ontwikkeling en onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 53(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16561