Vernieuwing van het kleuteronderwijs en schoolrijpheidsproblematiek
Samenvatting
Met dit artikel zetten wij onze reeks publikaties uitde Sovjetunie voort. Het artikel is geschreven doorProf. Zaporozec en twee medewerksters aan zijngrote researchinstituut te Moskou, en is verschenenin Sovetskaja Pedagogika, 1975 no. 6. De vertalingwerd gemaakt door Nadja Louwerse.Zaporoiec (geb. 1905, spreek uit: Zaporózjets) isde belangrijkste onderzoeker op het gebied van dekleuterontwikkeling en het kleuteronderwijs in deSovjetunie. Hij komt uit de school van Vygotskij en werkte al vroeg met de bekende Russische psychologen Lurijaen A. N. Leont'ev samen. Van zijn talrijke publikaties zijn er meerdere in Westerse talen vertaald. Wij vestigen in het bijzonder de aandacht op zijn bijdrage inCole en Maltzman's Handbook of ContemporarySoviet Psychology (1969), waarin hij zijn studies ophet gebied van de ontwikkeling van de waarneming van het kleine kind samenvat.