Praktijkgerichte kurrikulumontwikkeling

Auteurs

  • R. Halkes
  • W. Nijhof

Samenvatting

In de recente literatuur over kurrikidumontwikkelingkomt geleidelijk aan een stroming op gang die gekenmerkt wordt door de termen 'schulnahe' kurrikulumontwikkeling, 'praxisnahe' kurrikulumontwikkeling.Deze stroming zet zich af tegen de veelal technologische strategieën en modellen zoals die bekendheidhebben gekregen.In dit artikel wordt een bescheiden poging gedaangreep te krijgen op de complexe problematiek die deze'schulnahe' richting wil inslaan: verbinding van innovatief handelen met kurrikulumontwikkeling, waardoor her en bijscholing van leerkrachten, adviseringvan de praktijk en kurrikulumontwikkeling en onderzoek hand in hand gaan. Op grond van een beschrijving van het model derregionale pedagogische centra in W.Duitsland, hetaction researchmodel van de Bielefeldse Forschungsgruppe (Von Hentig) en het EBACprojekt van deFreiburger Arbeitsgruppe für Lehrplanforschung(FAL) in Zwitserland wordt getracht een karakterisering te geven van de 'praktijkgerichte' kurrikulumontwikkeling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel