Spelling van de werkwoordsvormen

Auteurs

  • C.J.M. Pernis van

Samenvatting

Aangetoond werd dat er ook nu nog sprake is vaneen tragedie m.b.t. de spelling van de werkwoordsvormen. Op grond van een inhoudelijke analyse enop grond van de leerpsychologie van Garperin werdgeprobeerd een instruktieprogramma op te stellen,waarbij als doelstelling werd geformuleerd dat 90%van de leerlingen, welke instruktie kregen volgens hetopgestelde programma, minimaal 90% van de werkwoordsvormen voorkomend in een toetsdiktee correctmoest kunnen schrijven. Regelmatige evaluatiesdienden om na te gaan in hoeverre de leerlingen debehandelde stof beheersten. Bleek de beheersing nogonvoldoende, dan werd een extra stap ingevoegd. Naajloop van het programma wees de 'performanceassessment' uit, dat het gestelde doel na maandwerd bereikt. Uit de afname van een toetsdiktee in de drie hoogsteklassen van twee basisscholen en in de brugklassenvan het leao, mavo, havo en vwo bleek, dat ooknu nog sprake is van de Tragedie der werkwoordsvormen' (Van der Velde, 1956). De term 'tragedie'duidt er dan op, dat de resultaten van het huidigespellingsonderwijs geenszins in overeenstemmingzijn met de tijd en energie welke aan deze leerstofbesteed worden. In het kader van een M.O.bscriptie is getracht om in de recente onderwijskundige en leerpsychologische literatuur een aantalbouwstenen te vinden, die als basis kunnen dienenvoor een onderwijskundige oplossing, welke eeneinde kan maken aan de tragedie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel