Evaluatie van het onderwijs op de Sovjetscholen

Auteurs

  • J. Reus de

Samenvatting

Eind november 1975 verscheen in het Russische Lerarenblad een ontwerp van een schema van richtlijnen enkriteria waarmee de kwaliteit van het onderwijs op elkeschool beoordeeld zou moeten worden. Ze werden opgesteld door de sector 'Schoolmanagement' van hetInstituut van Algemene Pedagogiek, dat deel uitmaaktvan de Academie van Pedagogische Wetenschappen(APN) in Moskou.Momenteel vormt de verwezenlijking van de richtlijnen van het vorige partijcongres, nl. de invoering vanalgemeen voortgezet onderwijs voor elke sovjetburger,de prioriteit van het onderwijsbeleid. Maar hoewel menin kwantitatieve zin grote successen heeft geboekt, ismen minder tevreden met de onderwijskwaliteit. HetLerarenblad noemt bijv. de volgende lacunes:a. de aandacht richt zich teveel op kwantitatieve gegevens (percentage van geslaagden enz.);b. er wordt onvoldoende aandacht besteed aan dc specifieke randvoorwaarden van elke school;c. de gebruikte didactische methoden kunnen in onvoldoende mate bouwen op een grondige analyse van hetonderwijs/leerproces;d. men heeft nog onvoldoende studie gemaakt van hetbereikte onderwijsniveau bij de leerlingen.De sector 'schoolmanagement' stelt dan ook voor omhet onderzoek in de volgende deelgebieden te intensiveren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp