De wording van het Zweedse schoolsysteem

Auteurs

  • J. Reus de

Samenvatting

Dit artikel werd samengesteld op grond van een publicatie1 van Urban Dahllöf, een Zweeds onderwijskundige, die een belangrijke rol speelde en nog steedsspeelt in het onderwijsbeleid. In deze publicatie geeftDahllöf ten behoeve van studenten in de pedagogieken andere belangstellenden een schets van de belangrijkste aspecten en knelpunten, waarmee de hervormingsstrategie rekening moest houden. Het betrefto.a. de kenmerken van de strategie voor de kwantitatieve ontwikkeling van het onderwijs en de followup,resp. evaluatie van de hervormingen, speciaal met hetoog op het voortgezet onderwijs. Bij de discussie over onderwijsdoelen en evaluatievan onderwijseffecten moeten we ons steeds voorogen houden, dat elke onderwijsvorm tweeërlei'opdrachten heeft. Enerzijds de 'acculturatie' van hetindividu, d.w.z. hem zodanig beïnvloeden, dat hijzich binnen een bepaald maatschappelijk patroonzal thuisvoelen en daaraan ook een positieve bijdrage zal kunnen leveren. Anderzijds het individuzodanig toe te rusten met intellectuele en anderevaardigheden, dat het in staat wordt geacht om eenbijdrage te leveren aan^de hervorming van dezemaatschappij.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel