Van externe naar interne differentiatie?

Auteurs

  • W. Nijhof

Samenvatting

De noodzaak onderwijs meer te doen aansluiten bij deindividuele verschillen van leerlingen is een van de belangrijkste uitgangspunten van de Contourennota vanVan Kemenade c.s.De realisatie van dit uitgangspunt en van eenaantal andere, als sociale integratie b.v. leidt ertoedat gesproken kan worden van een overgang van eenextern georganiseerd en gedifferentieerd onderwijssysteem naar een systeem voor interne differentiatie.Interne differentiatie wordt als 'ideaal' beschouwd.Of dit werkelijk zo is, wordt in dit artikel ter diskussie gesteld. Daarbij wordt kort ingegaan op hetschooltheoretisch concept van de auteurs, de uitgangspunten voor differentiatie in het funderend onderwijsen enkele konsekwenties daarvan.In de diskussie blijkt dat interne differentiatie voorde middenschool een noodzakelijk compromis is, en^oor het nieuwe basisonderwijs een aantrekkelijkalternatief voor het bestaande klassikale onderwijs.Tenslotte worden een aantal voorwaarden voorinterne differentiatie vermeld en praktische en theoretische problemen die opgelost moeten worden, alvorens van een ideaal gesproken kan worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel