Over de bijdrage van onderwijskundig onderzoek tot de realisering van een onderwijsbeleid in de geest van de Contourennota

Auteurs

  • B.Th. Brus

Samenvatting

In de Contourennota wordt de hoop uitgesproken, datde aksentverschuiving in de richting van praktijkgebonden en aan konkrete scholen dienstbaar onderzoekzich zal voortzetten. Over de inschakeling van hetonderzoek in het toekomstig onderzoeksbestel laat denota zich verder niet duidelijk uit.Dat laatste is intussen wel onderwerp van intensievelandelijke diskussies. Organisatorische strukturenworden ontworpen en beginnen zich in feite reeds afte tekenen. De volgende trends worden daarbij onderkend;1. De funktie van onderzoek wordt omschreven als;het verzamelen en verstrekken van informatie.2. Het gebonden onderzoek wordt sterk beklemtoond.3. Een sterke nadruk wordt gelegd op centrale landelijke planning van alle betrokken onderzoek.4. De neiging bestaat het onderzoek geïsoleerdonder te brengen bij 'onderzoekers'' en 'onderzoeksinstituten'.5. De neiging bestaat omvangrijke en complexe overleg en beslissingsstrukturen voor het onderzoek inhet leven te roepen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Over de bijdrage van onderwijskundig onderzoek tot de realisering van een onderwijsbeleid in de geest van de Contourennota. (2023). Pedagogische Studiën, 53(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16588