Het effekt van voortgezette begeleiding van het onderwijs in het aanvankelijk lezen op de leesprestaties van leerlingen

Auteurs

  • M. Zwarts

Samenvatting

Sinds 1963 begeleidt het Schooladvies Centrum teUtrecht het onderwijs in het aanvankelijk lezen. Deleerkrachten blijven één tot vier jaar bij deze begeleiding betrokken.Dit artikel geeft enige resultaten met betrekkingtot het ejfect van voortzetting van begeleiding na eenjaar op het begrijpend en technisch lezen van de leerlingen.De eenheid van analyse is gevormd door de gemiddelde klasseskore van random steekproeven van10 leerlingen per klas. De skores zijn geanalyseerdmet een multivariaat model voor herhaalde metingen.Met betrekking tot technisch lezen is geen begeleidingseffekt aantoonbaar. Ten aanzien van begrijpend lezen is er interaktie tussen begeleiding en hetmoment waarop de leerkracht voor het eerst begeleidwordt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het effekt van voortgezette begeleiding van het onderwijs in het aanvankelijk lezen op de leesprestaties van leerlingen. (2023). Pedagogische Studiën, 53(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16590