Integratie binnen de Universitaire Lerarenopleiding

Auteurs

  • R.M.L.A. Dolné

Samenvatting

In het kursusjaar 19751976 heeft aan de afdelingDidaktiek van de Biologie een zogenaamde Geïntegreerde Kursus Didaktiek van de Biologie plaats gehad. Bij deze kursus stond de integratie van de onderdelen onderwijskunde, vakdidaktiek en hospiteren centraal. Voor de deelnemers betekende dit een integratievan theoretisch en praktisch bezig zijn met en in hetonderwijs en een integratie van abstrakt en konkreetdenken over onderwijs. Bij de opzet van deze kursuswerd uitgegaan van drie opleidingsmodellen, nl. hetGroup Investigation Model volgens Thelen, het Biological Science Inquiry Model volgens Schwab en hetGroepsfasen Model volgens Stemerding. Kombinatievan deze drie modellen leverde het model voor deGeïntegreerde kursus Didaktiek van de Biologie waarin zowel aandacht besteed werd aan het onderwijsleerproces van de deelnemers, ah het groepsproces tussende deelnemers. Sedert 1952 vormen de artikelen 215 t/m 219 van hetAkademisch Statuut de basis van de universitairelerarenopleiding. In deze artikelen worden m.b.t. delerarenopleiding drie komponenten onderscheiden,nl.: een algemeen didaktische, een vakdidaktischeen een praktische in de vorm van het hospitium. Inde praktijk werd aan deze komponenten gestalte gegeven in de vorm van respectievelijk: een kollegealgemene didaktiek; een kollege vakdidaktiek en eenhospitium waarvan de duur op 40 tot 80 uur konworden bepaald. Deze drie onderdelen konden enkunnen bij de meeste opleidingen nog steeds onafhankelijk van elkaar worden gevolgd. Deze situatiewordt de laatste tijd door een groeiend aantal algemeen didaktici (AD) en vakdidaktici (VD) als ergongelukkig ervaren. Er ontstond een vraag naar eneen behoefte aan een geprofessionaliseerde lerarenopleiding. Deze vraag hing samen met veranderdeinzichten m.b.t. het beroep van leerkracht (Knoers,1972). Deze veranderingen in de rol van de leerkracht hangen samen met ontwikkelingen binnenhet onderwijs welke op hun beurt weer gerelateerdzijn aan veranderingen in de samenleving. Dit impliceert dat we leraren zouden moeten opleiden voorde school van vandaag en morgen, professionele leraren. Een leraar is professioneel als hij over voldoende kennis, vaardigheden en houdingen op vakinhoudelijk en onderwijskundig gebied beschikt omonderwijsleerprocessen te plannen, te begeleiden ente evalueren. Een lerarenopleiding is professioneelwanneer zij qua inhoud en vormgeving voorbereidtop en in funktie staat van een dergelijke beroepsuitoefening (Giesbers, 1974). Aanbevelingen voor eendergelijke opleiding werden gedaan in de CULOnota, 1973. Daarnaast werd de aandacht voor eendergelijke opleiding gevraagd en gevestigd tijdens deIe en 2e kongresdag Universitaire Lerarenopleiding.Dit leidde 6 juni 1975 tot de oprichting van deVULON (Vereniging Universitaire LerarenopleidingNederland). Vertaling van bovengenoemde nota's enaanbevelingen naar de opleidingspraktijk en instistuten kreeg gestalte in de tweede en derdegraadsopleidingen en aan enkele universiteiten, nl. deRijksuniversiteiten van Utrecht en Groningen en deVrije Universiteit van Amsterdam (Keuchenius,1974).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp