Onderwijs-leerpsychologie en leergangontwikkeling in het moderne vreemde-talenonderwijs

Auteurs

  • A.J. Olgers
  • J. Riesenkamp

Samenvatting

Het boek is de (ongewijzigde) handelsuitgave van de dissertatie waarop dr. Carpay in mei 1975 aan de Rijksuniversiteit te Utrecht is gepromoveerd (cum laude). Hetvreemdetalenonderwijs mag zich de laatste tijd in Nederland in een groeiende belangstelling van wetenschapPers verheugen. Die belangstelling was tot zeer onlangsnog opvallend gering. Zal men Carpay's publikatie omdie reden alleen al met voldoening begroeten, tot grotertevredenheid nog stemt het feit dat de auteur zich nadrukkelijk als doel heeft gesteld een bijdrage te leverentot het verkrijgen van meer én vruchtbaarder empirischonderzoek ten dienste van het vreemdetalenonderwijs. Tevoren moeten we nog aanstippen dat het voor delezer niet steeds duidelijk is of de in de Inleiding genoemde stellingname nu echt het hoofdthema van het boek is.Deze onzekerheid wordt niet alleen veroorzaakt door deafwezigheid van voldoende samenhang van het behandelde met dat hoofdthema (waarover direkt meer), maarook doordat de auteur zich nog enkele malen meer, endan in afwijkende bewoordingen, uitlaat over het themavan het boek. Zo wordt in de 'Voorgeschiedenis' (hoofdstuk I) wel weer herhaald dat ons aller streven moet zijnhet wetenschappelijk onderzoek ten dienste van de leergangontwikkeling te bekronen met 'een systematischschooleksperiment, d.w.z. een wetenschappelijk verantwoord onderzoek waaraan 'echte' leraren en 'echte' proefklassen hebben deelgenomen' (p. 5), zodat een volledigecyclus van empirisch onderzoek ter beschikking komt;verderop echter in hetzelfde hoofdstuk wordt gesuggereerd dat het doel van de studie is het belang van kontroleerbare empirie als zodanig te propageren tegenoverde in het verleden gehanteerde intuïtie (p. 6), en direktdaarop aansluitend (p. 7) dat het doel is aan te tonen datdoor de traditioneel overwegende invloed van de taalkunde op het vreemdetalenonderwijs, tot grote schadevan dat onderwijs, de inbreng van de psychologie te zeeris buitengesloten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderwijs-leerpsychologie en leergangontwikkeling in het moderne vreemde-talenonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 53(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16598