Opvoeding tot daemonie; een poging tot reconstructievan de Duitse nazi-pedagogiek

Auteurs

  • J.W. HULST

Samenvatting

'De heer der werelden heeft de laatste jarenzoveel groots aan ons gewrocht, dat wij onsdankbaar buigen voor de Voorzienigheid, dieons bedacht heeft met de eer tot een zo grootvolk te mogen behoren'.Adolf Hitier, 11 december 1941Volken waar een dichter niet kan levenStaten waar een dichter niet wil stervenZijn vervallen tot het puin van de aarde.Albert Verwey inDe dichter en het Derde Rijk (1936)... en het tuig uit de onderwereldde vulkanische tronen bezit.H. Marsman in Tempel en kruis (1940)Is het werkelijk niet 'des Bösen zu viel' bij de doodvan de 'pedagoog' van het nationaalsocialisme,Baldur von Schirach, aandacht te geven aan theorieen praktijk van de opvoeding tijdens 'das DritteReich'?Mijn antwoord, dat het helaas inderdaad zin heeftbijna drie decenniën na de ondergang van een tv/aalfjaar durend duizendjarig rijk hier in een artikel bijstil te staan, wordt ingegeven door een bepaaldezorg en bezorgdheid voor de Nederlandse jeugd waaronder stellig ook een deel der jeugd studerendvoor onderwijzer, voor leraar of voor wetenschappelijk opvoedkundige omdat men te snel vergeeten met te weinig cognitiefkritische voltage de nieuwe 'ismen' die de wetenschap der opvoedkundebedreigen, poogt te analyseren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Opvoeding tot daemonie; een poging tot reconstructievan de Duitse nazi-pedagogiek. (2023). Pedagogische Studiën, 52(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16603