De ontwikkeling van het onderwijsbeleid in twee Rijksbegrotingen

Auteurs

  • N. Deen

Samenvatting

Bij het schrijven van deze kroniek heeft de huidigeMinister van Onderwijs en Wetenschappen, Dr. J. A.van Kemenade, zojuist zijn tweede begroting zonderkleerscheuren door de Tweede Kamer gebracht. Ditfeit mag aanleiding zijn om eens wat nader stil te staanbij het onderwijsbeleid zoals dat door deze ministerwordt ontwikkeld.Moet de eerste begroting die door deze minister aande Tweede Kamer werd aangeboden betrekkelijk snelworden geconcipieerd na de langdurige kabinetsformatie, voor deze tweede begroting had de minister een voljaar de tijd en men mag daarom ook verwachten dat eenaantal zaken die in de eerste begroting nog slechts inaanzet aanwezig waren, in deze tweede verder zullen zijnuitgewerkt. Dat is ook inderdaad het geval. Een aantalzaken die in de eerste begroting nog slechts in globale lijnen aanwezig waren, zijn in deze begroting verder geconcretiseerd. De prioriteiten die in de eerste begrotingwerden genoemd zijn nog steeds prioriteiten, ook in detweede, maar ten aanzien van de uitwerking en uitvoeringervan hebben zich in die tussentijd een aantal ontwikkelingen voorgedaan die in deze tweede begroting duidelijk te merken zijn. De innovatiecommissie middenschool is inmiddels gestart met een 38tal contactscholen waaruit over enigetijd (volgens het tijdschema medio 1975), een 10taIexperimenteerscholen zou moeten worden aangewezen.Ook de innovatiecommissie voor het kleuter en lageronderwijs heeft een aantal kleuter en lagere scholenaangewezen die langs experimentele weg vormen vansamenwerking zullen ontwikkelen. Afgezien van deopmerkingen die verderop in deze kroniek hierover noggemaakt kunnen worden, mag nu reeds worden vastgesteld dat het zojuist besprokene vragen oproept naarde coördinatie van de aktiviteiten. In de discussienotadie de minister het vorig jaar uitgaf over een structuurvoor de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De ontwikkeling van het onderwijsbeleid in twee Rijksbegrotingen. (2023). Pedagogische Studiën, 52(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16605